A szakszervezet korainak tartja a magánbuszokat

Működési zavarok léphetnek fel a városi tömegközlekedésben, ha az olcsóság reményében az önkormányzatok magánvállalkozásokkal kötnek szerződést – erre hívja fel a figyelmet az illetékes tárca államtitkárának címzett, a szerkesztőségünkhöz is eljuttatott levelében a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége. A szakszervezet szerint a magánvállalkozások a felkészültség és a szervezettség hiánya miatt még nem alkalmasak a közszolgáltatási funkciók ellátására.

Az állam nem engedheti el a városi közösségi közlekedés kezét, már csak társadalompolitikai szerepe és a vidéki életminőség megőrzése miatt sem – fogalmaz a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárának címzett levelében a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége. A szakszervezet a dolgozoklapja.hu-hoz is eljuttatott levelében arra kéri Fónagy Jánoson keresztül a döntéshozókat, hogy a témában mielőbb kezdődjön egy átfogó egyeztetés az érintett szereplők bevonásával, a megoldáskeresés jegyében. Amint arra emlékeztetnek: a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) határozott elvárása a Volán-társaságokkal szemben, hogy ne legyen veszteséges a városi tömegközlekedés. Ennek érdekében a társaságoknak a keletkező veszteségek finanszírozásáról meg kell egyezniük az önkormányzatokkal, amennyiben ez nem sikerül, fel kell mondani a Volán-cégeknek a közszolgáltatási szerződést. Ezért idővel padlóra kerülhet egyes vidéki városokban a közösségi közlekedés – kongatják meg egyre-másra a vészharangot a városi közlekedés szereplői. Hasonlóképp vélekednek a közlekedési munkástanácsok is, amely hangsúlyozza: a megyei jogú városok nagy része számára erejüket meghaladó tehertétel a helyi közlekedés finanszírozása, ezért a Volán-társaságokkal közösen szinte mindenütt a járatleállításokhoz, járatszűkítésekhez folyamodtak és folyamodnak. Ezen közlekedési szektorban
2012-ben átlagosan 3-10 százalékos teljesítménykivonás történt, ami már egy-két városban kisebbfajta társadalmi elégedetlenséget és hasonló nagyságrendű utasszám-csökkenést váltott ki. 2012-ben lejártak a helyi közlekedésre vonatkozó közszolgáltatási szerződések. A városi önkormányzatok többsége a Volán-társaságokkal kötött szerződést, de kacérkodtak magánvállalkozókkal is, remélve az olcsóbb működést.

 Súlyos tartozások

 A szakszervezet információi szerint az önkormányzatok több helyen súlyos összegekkel tartoznak a Volánoknak. Az MNV Zrt. már első fázisban bírósági útra terelte volna az ügyeket, majd ők is rádöbbentek – és az érdekképviseletek is rámutattak – arra, hogy elsőre ez kevésbé elegáns lépés lenne, ezért most az adósságállomány fizetésének ütemezése van folyamatban. A munkástanácsok mindvégig ellenezték a helyzet elmérgesedését. „Mindenesetre az látszik, hogy az önkormányzatok és a Volán-társaságok viszonya barátságtalan irányt vett, ami a Volán-cégek strukturális átalakításának és a Volánokra kényszerített keménykedő szerep következménye is – olvasható az államtitkárnak címzett levélben, amely az egyes városokban a magánvállalkozók előretörését prognosztizálja, utalva arra, hogy volt olyan város, amely az olcsóbb működés reményében magánvállalkozóval kötött szerződést, s rövidesen működési zavarok léptek fel. Az önkormányzati működtetés kísérletei sem váltak be.

 

A magánvállalkozók még gyengék

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége már korábban megfogalmazta azt a véleményét, hogy a magánvállalkozások egyelőre felkészültség, szervezettség és elhivatottság hiányában nagyobb méretekben nem alkalmasak közszolgáltatási funkció ellátására.  Egy 50-60 ezres város megfelelő színvonalú ellátása 30-40 autóbuszt igényel. Egy nagyságrendekkel nagyobb városé „húzósabb” járműparkot feltételez. Ilyen méretű autóbuszflottát nagyon kevés magánvállalkozó tud felsorakoztatni. Ezért is idealista az a megközelítés, hogy helyzetmegoldó szereplőként tekintsünk a magánszolgáltatókra.

Számos momentum azt jelzi, hogy az állam szívesen kiszállna a városi tömegközlekedésből, és az önkormányzatok kezébe adná a  „gyeplőt”. A jelen helyzet nem a minőségi szolgáltatást vetíti előre, a kormányzati kommunikációval ellentétben – figyelmeztet a szakszervezet, utalva arra, hogy a városi közösségi közlekedés mindenhol támogatott ágazat, nyereségesen, önfenntartóként működtetni nálunk sem „életszerű”.

 

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+