Vasutassztrájk: napokon belül kiderülnek a részletek

Hamarosan kiderül, mikor, hol, mennyi ideig sztrájkolnak a vasutasok, hogy kierőltessék a számukra megfelelő béremelést. Akár a teljes teherszállítás szünetelhet, de akadozni fog a személyszállítás is.

 

Eredménytelen bértárgyalás esetén sztrájk lesz – döntött a napokban a Vasutasok Szakszervezetének választmánya.  Miután a VDSZSZ Szolidaritás is hasonlóan foglalt állást, egyre nagyobb az esélye a munkabeszüntetésnek. A szakszervezetek ugyanis nem fogadják el a munkáltató 0,5 százalékos differenciált béremelésre és az önkéntes nyugdíjpénztári támogatás 0,5 százalékos emelésére tett javaslatát, hiszen a hét érdekvédelmi szervezet január elsejétől érvényes 5 százalékos alanyi jogú alapbéremelést és további 2,7 százalékos differenciált alapbéremelést követel. Mivel az ajánlat ettől igen messze van, s a munkáltató egyelőre nem emel az ajánlaton, határozottan érlelődik egy országos vasutassztrájk. Ennek részleteiről a napokban tartanak sajtótájékoztatót a vasútnál működő szakszervezetek. A sajtóeseményen nemcsak a sztrájk részleteiről készülnek beszélni a szakszervezeti vezetők, hanem látványosan létrehoznak egy közös sztrájkbizottságot is. A szándékból valóság is lehet, hacsak a sztrájk kezdetéig meg nem állapodnak a munkáltatóval. Erre azonban pillanatnyilag kevés esély van.

A Dolgozók Lapja úgy tudja, a vasutasok nem maradnak egyedül a sztrájkban, más közlekedési ágazat is csatlakozni készül hozzájuk valamilyen formában. A mintegy 200 ezer tagot képviselő Magyar Szakszervezeti Szövetség (MaSzSz) közlekedési tagozatából alakult akciócsoportba tömörült szakszervezetek – BKV-sok, volánosok, teherfuvarozók – ugyanis legalább annyira elszántak, mint a vasutasok, legfeljebb nem tartanak még annyira elől a bértárgyalásokban. Igaz, ezekben az ágazatokban még annyi béremelési ajánlatot sem tettek a tulajdonosok, mint a vasútnál. Vagyis: a legtöbb közlekedési cégnél nem emelnék a dolgozói béreket, pillanatnyilag nulla százalék a munkáltatói ajánlat.  A szakszervezetek ezért ezeknél a cégeknél is elszántak, elmennének a végsőkig. Vagyis, sztrájkolnának.

A személyszállításban azonban ez nem olyan egyszerű, az új sztrájktörvény ugyanis kimondja, hogy munkabeszüntetést csak akkor lehet megtartani, ha előtte a szakszervezetek megállapodnak a munkaadóval a még elégséges szolgáltatás mértékéről, ami 66 százaléknál nem lehet kevesebb. Megegyezés hiányában a bíróság dönthet erről. A teherforgalom azonban nem tartozik az elégséges szolgáltatások kategóriájához.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+