Szakszervezet: Megbízható anyagi bázist a BKV-nak is!

Állandó, egységes, EU-s finanszírozási rendszer kidolgozását kezdeményezi a kormánynál és a fővárosnál is a közösségi közlekedés üzemeltetésére egy szakszervezet. A BKV-nál is jelen lévő országos szervezet, a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége megelégelte, hogy a céget és az ott dolgozókat is folyamatos bizonytalanságban tartják a döntéshozók, s minden évben politikai szempontok alapján dől el, megkapja-e a megrendelt szolgáltatás ellenértékét a BKV. A szakszervezet jelezte: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel és Tarlós István főpolgármesterrel is egyeztetne a javaslatáról.

Megszüntetné a BKV finanszírozása körüli anomáliát, az elvtelen politikai csatározást, s a folyamatos létbizonytalanságot az országos szervezettségű, a fővárosi cégnél is jelen lévő Városi Közlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, amelynek a cégnél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet is a tagja. A VKSZSZ – és az EKSZ is – olyan egységes, EU-s  finanszírozási rendszer kidolgozását szorgalmazza a fővárosnál és a kormánynál, amely megfelel a nemzetközi gyakorlatnak, és egyszer, s mindenkorra állandósítja, egyértelművé teszi minden közösségi szolgáltatást végző cég, így a BKV számára is a meghatározott támogatási mértéket, s a támogatókat is. Nemes Gábor, mindkét szervezet elnökeként határozottan leszögezi: a jelenlegi helyzet bizonytalan, átláthatatlan és főleg diszkriminatív. Legalábbis a BKV számára – írja közleményében a szakszervezet. A fővárosi tulajdonú cég finanszírozása minden évben bizonytalan, s egyértelműen a politikai erőviszonyok alapján dől el, megkapja-e a szerződésben kialkudott szolgáltatás teljes ellenértékét vagy annak csupán egy részét a fővárostól és a kormánytól. A fővárosi közösségi közlekedésben a buszjáratok kiszervezése következtében egyre több külsős vállalkozó látja el, ám őket minden évben kiszámíthatóan és megbízhatóan kifizeti a megrendelő, a BKV-t viszont rendre nemfizetéssel, teljesítménycsökkentéssel, elbocsátásokkal járó költségcsökkentéssel riogatja a tulajdonos és a kormány is.

Ez tarthatatlan állapot – szögezi le az elnök. A szakszervezetek olyan rendszer kialakítását követelik, amelyben kivétel nélkül minden közösségi szolgáltató – nemcsak a fővárosban, hanem az országban mindenhol – biztonsággal megkapja a pénzét. Erre egy egységes, a felelősök és megrendelők közös megegyezése alapján lefektetett finanszírozási megállapodás a megoldás. Ehhez egyszer kellene csak tárgyalóasztalhoz ülniük a kormány, a főváros és az önkormányzatok – esetleg egyes nagy munkáltatók – képviselőinek, s megállapodni a hozzájárulási arányokban, amely attól kezdve nem csupán adható, hanem kötelezően jár a közlekedési cégeknek, így a BKV-nak is. Nemes szerint a költségek biztosításába azoknak a városoknak is be kell szállniuk, amelyekbe átnyúlik a szolgáltatás, csak éppen nem fizetnek érte.  Az elnök úgy véli, a régiókban sem lehet cél a közösségi közlekedés visszaszorítása, az utazóközönség elvesztése. A finanszírozási rendszer egységesítése egyébként EU-s elvárás is – érvel az elnök.

Nemes Gábor külföldi példákra hivatkozva kijelenti, az európai országok egy részében jelentős hányadot vállal a közösségi közlekedés költségeiből a kormány, meghatározott arány az utasoktól származó jegybevétel és nagyban hozzájárul a költségekhez az adott település, vagy régió is. Igaz, Prágában éppen a kormány adja a legkisebb hányadot, mindössze 7 százalékot a teljes költséghez, ám ott a város csaknem annyit fizet – 42 százalékot -, mint amennyi a jegybevétel. Vannak olyan európai városok is – például Berlin -, ahol a kormány egyáltalán nem járul hozzá a költségekhez, mert a város és némi „egyéb” bevétel, meg persze, az utasok biztosítják az üzemeltetéshez szükséges költséget.

Az arányok és a résztvevők minden országban változóak, egy azonban biztos: az EU-s elvárásnak megfelelően megállapodtak a döntéshozók, hogy melyik, milyen arányban köteles hozzájárulni a költségekhez. A szakszervezet ilyen egységes szolgáltatási norma kialakítását szorgalmazza Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternél és Tarlós István főpolgármesternél. A szakszervezet erről levélben is értesítette az illetékeseket.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+