Békés menet a korkedvezményért

Schiffer András; Keresztes László Lóránt; Kiss LászlóAz év végével megszűnő korkedvezményes nyugdíj megtartása mellett tüntetett a Mozdonyvezetők Szakszervezetének szervezésében több, a közlekedésben dolgozókat képviselő szakszervezet Budapesten a Kossuth tér mellett, az Alkotmány utcában.

„Békés menet a korkedvezményért” felirat mögött vonult csaknem kétezer ember a Mozdonyvezetők Szakszervezete felhívására a Nyugati téri parkolóból az Alkotmány utcába, hogy tiltakozzon a korkedvezményes nyugdíjrendszer tervezett felszámolása ellen. A menetet a közlekedési ágazatban működő szakszervezetek tucatjainak vezetői, képviselői, tagjai és „külsős” szimpatizánsok alkották. A békés tüntetés szervezői és vezérszónokai az Alkotmány utcánál tartottak beszédeikben felhívták a figyelmet arra a kockázatra, ami a kedvezményes nyugdíjrendszer eltörlésével, a 60 év feletti járművezetők foglalkoztatásával jár.

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke beszédében kijelentette: követelik, hogy a szakminisztérium kezdjen azonnali tárgyalásokat a szakszervezetekkel a korkedvezmény további fenntartásáról. Hozzátette: az egészségügyi problémák miatt alkalmatlanná vált járművezetőknek 60 év felett esélyük sincs máshol elhelyezkedni, ezáltal a megélhetésük kerül veszélybe. A korkedvezmény eltörlése így véleménye szerint azt is eredményezheti, hogy a megromlott egészségi állapotban lévő vezetők a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével végzik tovább munkájukat.

Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke kijelentette: már 2011 júliusában is tüntettek a korkedvezményes nyugdíj fenntartása miatt. Három és fél év nem volt elég arra, hogy új konszenzuson alapuló jogszabály jöjjön létre a korkedvezménnyel kapcsolatban – mondta. Ez nem a szakszervezet miatt hiúsult meg – tette hozzá.     A mozdonyvezetők szerzett jogként rendelkeznek korkedvezményes évekkel, amellyel eddig elismerték a hivatás nehézségeit, kockázatait – mondta a szónok. Sokan így mehettek el nyugdíjba 54-55 évesen, legalább 35 év szolgálat után. A korkedvezmény biztosította azt a tisztes visszavonulást, ami lehetővé tette az emberhez méltó, teljes életet. Ez került ma veszélybe – tette hozzá.     A Mozdonyvezetők Szakszervezete elnökének számos kijelentését hangos tetszésnyilvánítás követte, a legnagyobb éljenzést a kormányzati döntéshozókhoz intézett felhívása váltotta ki: „azt ajánlom, ki kellene próbálni, csak egy napra, hogy egy ötven éves, huzatos, zajos mozdonyon milyen az éjszaka sűrű ködjében egyedül száguldani a nagy semmibe, ahol nem lát az ember tíz méternél messzebb, akár 12 órán keresztül” – mondta.     Kiss László kijelentette: követelik, hogy ne szülessen döntés a nyugdíj korkedvezményben, amíg nincsen érdemi egyeztetés az érintett szakszervezetekkel. Követelik azt is, hogy hozzák nyilvánosságra a korkedvezménnyel kapcsolatos konkrét terveket, továbbá azt, hogy a kormányzat a jövőben is biztosítson a mozdonyvezetők és más jogosultak számára a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét. Amíg az ezzel kapcsolatos új jogszabály nem születik meg, tartsák fenn a jelenlegi rendszert – fűzte hozzá. Megvédjük közösen a hivatásunkat? – kérdezte a szónok a tömegtől, amely arra hangos tetszésnyilvánítással válaszolt.     Papp Zoltán, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke azt kérdezte: azzal együtt, hogy növekedett a nyugdíjkorhatár, és megmaradtak a régi munkakörülmények, nem jogos az az egyenlősdi, hogy mindenkinek ugyanakkor kell nyugdíjba mennie – mondta. Hozzátette: 70-100 ezer embert érint a korkedvezmény ügye Magyarországon.     A szakszervezetek képviselői ezután átadták a parlamenti pártok képviselőinek petíciójukat arról, hogy hosszabbítsák meg a korkedvezményes nyugdíj intézményét addig, amíg meg nem születik az ezt kiváltó ellátások és intézkedések kidolgozásról szóló jogszabály. A petíciót az LMP, a Jobbik, a KDNP és az MSZP képviseletében átvették, a nagyobbik kormánypárttól azonban nem – mondták a szervezők.     Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke az MTI-nek elmondta: a mostani demonstrációt egy kezdetnek tartják. Ha az átadott petíciónak nem lesz foganatja, akkor a holnapi szakszervezeti kongresszuson döntenek a további lépésekről – tette hozzá. A több tízezer embert képviselő szakszervezet vezetője nem zárta ki a sztrájk lehetőségét sem, említette az útlezárásokat, vagy bármely más törvényes eszközt, amivel fel tudják hívni a törvényhozók figyelmét.     A demonstráción, ami rendbontás nélkül ért véget, a szervezők szerint mintegy 1500-an vettek részt. A szónokok között volt autóbuszvezető, mozdonyvezető és pályaudvari jegyvizsgáló is. A tüntetők olyan transzparenseket vittek, mint „Életpálya a vaspálya?” és „65 éves mozdonyvezetővel szeretnél utazni?”.

Mintegy ezer aláírást gyűjtött össze az autóbuszvezetők korkedvezményes nyugdíjának megtartásáért a Közlekedési Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége és a Közúti Közlekedési Szakszervezet régiós szervezete – közölték a szervezetek szerdán az MTI-vel. Az aláírásgyűjtő íveket az Északnyugat-magyarországi régió két szakszervezeti tömörülése kedden juttatta el a Fidesz parlamenti frakcióvezetőjének. Rogán Antalnak címzett levelükben azt kérték, hogy az Országgyűlés még a jövő évi költségvetési törvény elfogadása előtt tűzze napirendre és tárgyalja meg a korkedvezményes nyugdíj megtartásával kapcsolatos kérdéseket. A hatályos rendelkezés szerint a korkedvezményre az év végéig lehet jogosultságot szerezni. A szakszervezetek álláspontja szerint átmeneti megoldás lehet, ha a kormány meghosszabbítja a jogosultság-szerzés idejét. A jogosultságot 2007. január elsejétől a bruttó bér 13 százalékának megfelelő mértékű, úgynevezett korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alapozza meg. Az érdekvédők korábbi tájékoztatása szerint a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szeptemberben kérte a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerő-piacért felelős államtitkárától a buszvezetők korkedvezményes nyugdíjának megtartását. A szakszervezetek közleménye szerint a határidő lejártával nem kaptak választ, ezért a Közlekedési Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége akciószövetséget hozott létre a Közúti Közlekedési Szakszervezet régiós szervezetével és közösen kezdtek aláírásgyűjtési akcióba. A korkedvezményes nyugdíj létjogosultságát az eddig elvégzett felmérések egyértelműen igazolták. A szakértői vizsgálatok a Volán vállalatoknál az autóbusz-gépkocsivezetők egészségkárosodását, pszichikai túlterheltségét állapították meg – hívják fel a figyelmet a közleményükben. A cégcsoportnál közel 11 ezer buszvezető dolgozik.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+