Bírság az OTP Banknak

Megtévesztette a fogyasztókat az OTP Bank, és ezért 38 millió forint bírságot szabott ki a cégre a Gazdasági Versenyhivatal.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az OTP Bank a hitelkártyákkal kapcsolatos kamatmentes fizetésről szóló tájékoztatásával megtévesztette a fogyasztókat, és ezért 38 millió forint bírságot szabott ki a bankra. Egyúttal kötelezte a GVH az OTP-t, hogy az érintett ügyfeleinek, a tőlük 2012. január 1. és 2013. december 18. között  jogtalanul felszámított kamatokat – jelenértéken – fizesse vissza.

A bevett piaci gyakorlatnak megfelelően, az OTP hitelkártyái is kamatmentesen használhatóak vásárlásra abban az esetben, ha a fogyasztó az elszámolási időszakot követő türelmi időszakban teljes egészében visszafizeti a felhasznált hitelkeretet. A GVH az eljárás során megállapította, hogy az OTP a hitelkártyákkal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatában – sem a marketingkommunikációjában, sem az üzletszabályzatában – nem tájékoztatta arról a fogyasztókat, hogy ha az első elszámolási időszakot követő türelmi időszakban a – kizárólag vásárlásra felhasznált – hitelkeretet teljes egészében nem fizetik vissza, akkor elveszítik a következő időszakra vonatkozó kamatmentességüket is. Ez független attól, hogy a második időszakban felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizetik.

Ezzel a kamatszámítási gyakorlattal az ügyfeleknek – az egyszeri késedelmük miatt – két elszámolási időszakban is kamatot kellett fizetniük. Egyrészt abban az időszakban, amikor ténylegesen késedelembe estek, másrészt az azt követő időszak után is, még akkor is, ha az utóbbiban a felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizették.

Az OTP-t a GVH arra is kötelezte, hogy a határozatról a fogyasztókat – a bankfiókjaiban elhelyezett hirdetményein és a honlapjának nyitóoldalán – tájékoztassa.

A bírság kiszabása során súlyosító körülményként értékelte a versenyhatóság azt, hogy – az alkalmazott intenzív kereskedelmi gyakorlattal – a fogyasztók széles körét elérte a bank, valamint azt, hogy a magatartása – figyelemmel a nagyszámú ügyfélre – alkalmas volt arra, hogy összességében nagy vagyoni hátrányt okozzon a fogyasztóknak. Enyhítő körülményként a GVH számításba vette, hogy az OTP 2013. december 18-tól a bemutatott kamatszámítási gyakorlatát rögzítette az üzletszabályzatában.

MTI

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+