Hangoskönyvekkel tartja ébren az országutakat járó kamionos tagjait a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete. A rendhagyó szolgáltatás egyre népszerűbb, út közbeni “olvasásra”, művelődésre és nyelvtanulásra is használják a sofőrök, akik gyakran hetekig úton vannak.
– Sajnos az új munka törvénykönyve szerint jogszerűen megteheti a teherfuvarozásban érdekelt munkaadó, hogy akár 3-5 hónapig se kötelező hazahoznia a munkavállalót. Ezért is van jelentősége annak, hogy a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete kibővítette a hagyományos juttatásokat. A szakszervezet Nagykőrösi úti központjában például könyvtárat tartunk fenn, amit folyamatosan frissítünk. Azt tapasztaljuk, hogy egyre népszerűbbek a hangos könyvek, amiket a kamionvezetők út közben is hallgathatnak – mondta Székely Sándor, az egykori Hungarocamion Dolgozók Szakszervezetéből alakult Teherfuvarozók Európai Szakszervezetének (TESZ) vezetője. Az elnök utalt arra, hogy mivel a Hungarocamion utóda, a Waberer”s egyre több romániai sofőrt alkalmaz, az ő igényeiket is szeretnék kielégíteni, ezért, román, sőt lengyel és német nyelvű könyveket is beszereztek. Emellett az érintett országok könyvtáraival is felvették a kapcsolatot, hogy a kollégái más országokban is kikölcsönözhessenek könyveket, hogy a pihenőjükön, illetve elalvás előtt művelődhessenek. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a kamionosok körében a hangoskönyvek, vagyis azok a hanghordozók, audi CD-k, MP3-as CD-k, amelyeken színészek, előadóművészek olvasnak fel klasszikus, sőt akár frissen megjelent könyveket. Ezek között megtalálhatók a magyar- és világirodalom sikeres darabjai, regények, versek, mesék ismeretterjesztő művek csakúgy, mint a nyelvtanulásban is kitűnően alkalmazható idegen nyelvű kiadványok.
A TESZ arról tájékoztatta a dolgozoklapja.hu-t, hogy a szakszervezet könyvtárát még a nemzetközi fuvarozással foglalkozó Hungarocamion Rt. idejében, 1972-ben alapították az akkori szakszervezeti vezetők. Őrzik még azokat a leltárkönyveket, amelyek az első könyvbeszerzéseket tartalmazzák. Az első kötetek között Hidas-, Móra-, Móricz-kötetek szerepeltek, közülük féltve őrzött kincsként ma is megtalálható a könyvtárban Móra Ferenc Négy apának egy leánya című regénye.
A könyvtár akkori három telephelyén – a budapesti Cinkotai úton, a Balkán utcában és a Nagykőrösi úton – több mint 40 ezer kötetet kínáltak kölcsönzésre a kamionosoknak. A Hungarocamion privatizációja után csak a Nagykőrösi úti maradt meg, ezért a könyvállományt kénytelenek voltak csökkenteni. A költözések során például a duplikált példányoktól is meg kellett válniuk. A szakszervezet olyan intézményeket keresett meg, ahol szívesen fogadták a régi klasszikusokat. Ezért felvették a kapcsolatot a Vöröskereszttel is, így találták meg a XVII. kerületben működő szociális otthont is, ahol az idősek nagy örömmel fogadták régi kedvenc íróik alkotásait. Mivel a Hungarocamion utódjának, a Waberer’s International Zrt.-nek Romániában is van egy leányvállalata, az ottani könyvtárnak is elküldtek jó néhány kötetet, amit a szomszédos országban élő magyar anyanyelvű sofőrök is szívesen forgatnak.
Székely Sándortól megtudtuk, hogy mára a 40 ezres könyvállomány alig 13 ezres általános gyűjtőkörű kiskönyvtárrá zsugorodott, amit a kamionosok legalább 25 százaléka rendszeresen látogat. Jó hír, hogy a TESZ rendszeresen meghatározott összeget különít el éves költségvetéséből könyvbeszerzésekre, aminek köszönhetően évente 150-170 kötettel is bővül a kínálat. A könyvtárban egyébként idegen nyelvű könyvek, és a gépkocsivezetők nagy örömére a nyelvtanuláshoz szükséges hanganyagok is megtalálhatóak. Mivel a Waberer’s kamionjai egész Európában jelen vannak, főként angol és német nyelvű kiadványokat próbálnak beszerezni, de megtalálható a polcokon francia, olasz és orosz kiadvány is. A cégnél alkalmazott gyakornokok is rendszeres látogatói a könyvtárnak, ezért különböző szállítmányozással, logisztikával kapcsolatos köteteket is beszereztek. Az „állomány” nagy része ugyan papíralapú, de a korral és az igényekkel haladva egyre több hangoskönyvet szereznek be, hiszen ezeket a kamionvezetők menet közben is tudják hallgatni, remélhetőleg megelőzve ezzel a monotonitás okozta baleseteket is – tette hozzá az elnök.