Sztrájkra kényszerítve?

buszSztrájkba hajszolná a BKV-s szakszervezeteket, sőt, a pattanásig feszült bértárgyalások során a zsarolástól sem riad vissza a Budapesti Közlekedési Központ – állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet. A busz-, villamos és metróvezetőket is tömörítő EKSZ most azzal tiltakozik a módszer ellen, hogy egyelőre nem hirdet sztrájkot, hanem minden eddiginél nagyobb egységbe tömörülve érvényesíti a követelését. A BKK a tavalyi bérmaradvánnyal zsarolja a szakszervezeteket: csak akkor fizeti ki, ha az idei emelésben számukra kedvező mértékben állapodnak meg.

Pattanásig feszült hangulatban zajlanak a bértárgyalások a BKV-nál, a hetek óta tartó egyezkedések ellenére az álláspontok egyelőre alig közeledtek: a szakszervezet dolgozónként havonta 9 ezerforintos béremelést kér, a munkáltató pillanatnyilag 7500 forintot ajánl – mondta Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a az egyezség megszületését határozottan akadályozza a főváros cége, a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ, mert nem járul hozzá, hogy a BKV vezetése akár csak egy jottányit is engedjen a szakszervezeteknek, sőt egyenesen zsarolja az érdekvédőket. Kijelentette ugyanis, hogy csak akkor járul hozzá a tavalyi bérmaradvány kifizetéséhez – amit a kollektív szerződés szerint minden év elején szét kell osztani a dolgozók között -, ha a szakszervezetek aláírják az idei üzleti tervet. Ez zsarolás – jelentette ki Nemes -, mert a szakszervezetek nem értenek egyet a tervvel, számos pontját kifogásolják, s nem engedik magukra erőltetni az egyoldalú BKK-s elképzeléseket. Nemes úgy érzi, hogy a BKK a BKV önállóságának korlátozásával még szítaná is az amúgy is kézzel fogható feszültséget, mert egyeseknek jól jönne egy sztrájk, amely főként a BKV és a főváros közötti ellentéthez vezetne. Vagyis, a BKK-nál sokan kezüket dörzsölve néznék, ahogy a cég szakszervezetei a bérkövetelés során „nekifeszülnének” a fővárosnak. Annak ellenére, hogy néhány társszervezet a cégnél már fontolgatja a sztrájkbizottság felállítását és bejelentését, az EKSZ megítélése szerint ez a döntéshozók malmára hajtaná a vizet, az egymás között folyó hatalmi harcban báboknak használnák az érdekvédőket. A máskor harcos, az elmúlt hetekben a jegyvásárlási- és a koporsós BKV-temetéses akcióiról elhíresült EKSZ most a végsőkig kivár, nem szolgálja ki a „hatalmat” egy sztrájkfenyegetéssel, inkább más eszközökkel, például minden eddiginél nagyobb belső összefogással, a szakszervezeti erő növelésével fogja kikövetelni a dolgozók jussát: béremelést, cafeteriát, a bérmaradvány felháborítóan későre hagyott kifizetését, stb.

Az EKSZ-nél azt sem értik, miért éppen a BKV a közlekedési központ mostoha gyereke, hiszen a MÁV- és a Volán-csoporttal már régen megegyezett az idei bérekben. Vitézy Dávid állítólag gyerek kora óta szerelmese a fővárosi tömegközlekedésnek, magának a BKV-nak is. Akkor miért ez a pálfordulás? Hogy lehet az, hogy a BKV-s dolgozókkal kiemelten rosszul bánik? – teszi fel a kérdést Nemes, akit felháborít a közlekedési központnak a BKV-val szembeni „viselkedése”. Véleménye szerint a BKK bünteti a BKV munkavállalóit azért, mert követelni merik a cég- és a főváros vezetőitől is, hogy ne csak velük tartassák be, hanem rájuk is legyen érvényes a közszolgáltatói szerződés, amelyet a menedzsment rendre megszeg.

Nemes érthetetlennek tartja, hogy miközben a Volánbusz agglomerációs teljesítményének és a VT ARRIVA szolgáltatásának ellenértékében a BKK már megállapodott a cégekkel, a BKV még mindig nem kapta meg a szükséges támogatást, a fővárosi cég üzleti terve tátong az ürességtől.

Nemes egyebek között attól is tart, hogy a 4-es metró átadása utánra az utasoknak felajánlott ingyenes utazás árát is a BKV dolgozói fizetik meg. Mivel a BKK folyamatosan azzal érvel, hogy a fővárosi cég költségvetéséből hiányzik 6-7 milliárd forint, a szakszervezeti vezető úgy véli, hogy a rendkívüli ingyenes utazást a BKK teljesen ingyen gondolja. Vagyis, semmi garancia nincs arra, hogy a BKK kifizeti a rendkívüli szolgáltatás ellenértékét.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+