Az állam nem vonulhat ki a városi közösségi közlekedés finanszírozásából, mert az a szolgáltatás színvonalának csökkenésével és drámai utasszám visszaeséssel járhat – állítja a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, s a problémáról egyeztetést kezdeményezett a kormány illetékeseivel. Az indítvány nyitott fülekre talált, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. megbeszélésre invitálta a szövetség vezetőit, akik megerősítették: a jövő januártól mindenképpen megtörténik a Volán-társaságok integrációja.
A városi közösségi közlekedés aktuális kérdéseiről kezdeményezett egyeztetést a napokban Fónagy Jánosnál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium politikai államtitkáránál a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ). Az érdekvédelmi szervezet észrevételei nyomán a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) és a Volán portfoliót irányító vezetői már tárgyalóasztalhoz is invitálták a szövetség vezetőit. A napokban megtartott tárgyaláson az érdekvédők hangsúlyozták, hogy az állam nem vonulhat ki a városi közösségi közlekedés finanszírozásából. Aggasztónak mondták, hogy a kormány kezdi kivonni magát az önkormányzati normatív támogatás kiegészítése alól, és ugyancsak apadt az állam által megrendelt szociálpolitikai kedvezmények ellentételezésére hivatott szociálpolitikai menetdíj-támogatás. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a támogatás átutalása nem ritkán hónapokat késik. Mindezek hatására a szolgáltatás színvonala csökken, ami további drámai utasszám-visszaesést okozhat, amelynek következménye a bevételkiesés és a munkahely-vesztés veszélye. Az utóbbi különösképpen érzékenyen érintené a szakszervezeteket. Kiemelték, hogy az érzékelhető problémák (elsősorban járatszűkítési, járatleállítási kényszer és a járműpark öregedése) döntő többsége az elégtelen finanszírozásra vezethető vissza. Ezért szorgalmazzák az állam nagyobb szerepvállalását, és szükségesnek tartják egy kiszámítható és tervezhető finanszírozási rendszer kidolgozását..
Az egyeztetésen az MNV Zrt. képviselői emlékeztettek arra, hogy 2012 második félévétől a Volán portfolióba tartozó társaságok vagyonkezelési koncepciója új irányt vett, amely a helyi közszolgáltatásokat is pozitívan érintette. Az MNV Zrt. – a szaktárca egyetértésével – a közszolgáltatás fenntartása érdekében jogviták helyett a közös érdekek mentén, kölcsönösen elfogadható, kompromisszumon alapuló megállapodások létrejöttét támogatta a Volán társaságok és az önkormányzatok között. A megállapodásoknak köszönhetően várhatóan megmaradhatnak a munkahelyek, sőt az új megbízások révén több munkahely is lesz.
Mindazonáltal a szakszervezeti szövetség vezetői leszögezték: nem támogatják a további alvállalkozók bevonását a közszolgáltatásokba. Szerintük egyenlő és valós versenyfeltételek mellett a Volán-társaságok szervezettségük és felkészültségük okán alkalmasabbak a közfeladat ellátására, a közpénzek hatékonyabb felhasználására. A versenyszellem és piac-érzékenység terén is felveszik a versenyt a magánszolgáltatókkal. Érzékletes és intő példa volt a bajai eset, amikor is a magánvállalkozó egészen váratlanul megszüntette a szolgáltatást. Ezzel szemben az MNV – a tapasztalataik alapján – azzal érveltek a tárgyaláson, hogy kizárólag a szolgáltatási színvonal érdemi növelése érdekében meghatározott mértékben indokolt lehet a jövőben is alvállalkozókat bevonni. Az esetleges új alvállalkozói szerződésekben a Volán-társaságoknak fokozott mértékű, rendszeres ellenőrzési jogot kell biztosítani a munkavállalók jogszabályoknak megfelelő foglalkoztatási feltételeinek érvényesítése érdekében. Abban mindkét fél egyetértett, a strukturális átalakításnak nem lehet célja a létszámcsökkentés, bele nem értve a vezetői létszám racionalizálását a regionális átalakítás során.
Az MNV Zrt. munkatársai a tárgyaláson is megerősítették: 2015. január 1-jétől megtörténik a Volán-társaságok integrációja.

