Vegyél jegyet, beáll a belváros

Civilek segítségével mutatta meg a BKV egyik szakszervezete, hogy mekkora káoszt okoz a buszvezetőkre lőcsölt újabb feladat, a jegyárusítás és -ellenőrzés.  Ekkora káoszra senki nem számított.

A Blaha Lujza tértől a Keleti pályaudvarig álltak a buszok, az ellenkező irányból pedig a Ferenciek terétől az Astoria buszmegállóig, a Múzeum körúti keresztirányú forgalmat is lezárva sorakoztak a 7-esek délután fél 5-től. Az utasok és a megállókban várakozók közül volt, aki súlyos balesetre tippelt, mások viszont határozottan tudni vélték, hogy műszaki hibás jármű tartja fel az egyébként is nagy délutáni forgalmat. Nem volt igazuk. Csupán annyi történt, hogy egyszerre 3-4 utasnak jegyet kellett vennie a sofőrnél és a vásárlásról számlát is kértek róla.

Igaz, az eset nem véletlen, mintegy 30-35 fiatal aktivista segítségével szervezett, több megállóra kiterjesztett szakszervezeti akció volt, de akár az élet is produkálhatna ilyet. Éppen ezt demonstrálta a buszvezetők érdekében a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet – nyilatkozta a Dolgozók Lapjának Nemes Gábor, az EKSZ elnöke. A szakszervezet jó ideje kongatja a vészharangot: a jegyárusítással annyi feladatot lőcsöltek a fővárosi buszvezetőkre, hogy a gyakorlatilag nulla technikai háttérrel képtelenség mindent pontosan, időre, s nem utolsó sorban az utasok biztonságos szállítása mellett elvégezni.

Ők előre megmondták

Mint ismert, a BKV-s szolgáltatások megrendelője, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) minden előzetes szakmai egyeztetés és hivatalos szolgálati leírás nélkül, szinte egyik napról, a másikra úgy döntött, hogy a bevétel növelése érdekében a járművezetőknek is jegyet kell árulniuk. Nem is lenne ezzel probléma, hiszen Európa-szerte így működik, s igen jól bevált a rendszer, ám Magyarországon ehhez gyakorlatilag semmiféle feltételt nem biztosított a tulajdonos, a fővárosi önkormányzat, s a BKK. Míg külföldön a buszra telepített jegykiadó automaták használatát csak figyeli a sofőr, aki egy biztonságos, az utasoktól elzárt fülkében ül, a BKV-s sofőrök a zsebükben kénytelenek tartani a bevételt és a jegyet is, s a számlát – ha kér valaki – kézzel állítják ki, külön ügyelve néhány speciális kitétel feltüntetésére is.

A forgalomlassító, figyelemfelkeltő kísérlet során kiderült, hogy a szakszervezetnek mindenben igaza volt, már három jegyvásárló is képes tökéletesen megzavarni a rendszert és nem utolsó sorban a buszvezetőket. A sofőrök mindössze egy övtáskát kapnak a cégtől, hogy abban tartsák a jegyet és a bevételt, ám az ülőmunkában zavaró a derékra fűzött táska, ezért legtöbben a földön, egy másik táskában tárolják a pénztári tartalmat. Minden jegyvásárláskor akkurátusan előveszik a táskákat, s minden mozzanatot újra, meg újra ismételve szolgálják ki a vásárló utasokat. S közben múlik az idő: egy vásárlás 3 percig is eltarthat. Különösen este, a sofőrfülke gyenge fényénél.

Mennyi mindent csináljanak még?

Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben a sofőrök a jeggyel piszmognak, szemmel kell tartaniuk az ajtókat, az utasok mozgását, s a menetidőt is tartani kell, mert a későket megbüntethetik: a BKK a késés kötbérét a BKV-ra terheli, s ha a munkaadó úgy ítéli meg, hogy a sofőr a vétkes, akkor levon a fizetésből.

A pluszmunkáért egyébként a járművezetők eddig egyetlen fillért sem kaptak, igaz, nem is elsősorban pénzt, hanem a feladatok fontosságának a megállapítását, s tételes munkaköri leírást várnak. Elvárják, hogy a tulajdonos döntse el, s adja utasításba, hogy mi a fontossági sorrend: a biztonságos utas-szállítás, a jegybevétel növelése vagy a menetidő betartása. Az sem baj – vélik a szakszervezetnél -, ha mindez együtt egyformán esik a latba, de akkor teremtse meg a tulajdonos a szükséges technikai és biztonsági feltételeket: telepítsen korszerű automata jegykiadókat a járművekre.

BKK Futár (2) Tökéletes csőd

Az akció másik, váratlan tapasztalata az, hogy a rendszer ebben a formában tökéletes csőd. Három jegyvásárló annyira megbénítja a gépezetet, hogy még a sofőrök segítségére siető BKK-s forgalomirányítók sem voltak képesek uralni a helyzetet. A villogó kéklámpával érkező mentőcsapat minden tagja tehetetlenül nézte a helyzetet, s olyan utasításokat adtak a sofőröknek, amelyekért egyéb helyzetben kirúgnák őket: az utasokkal teli csuklós buszok sofőrjeit tolatásra, s az elöl feltorlódott járművek kikerülésére kényszerítették. Így a kerülő járművek a megállóhoz érve csak a belső sávban tudtak megállni – a külsőben a jegyeladással küzdő sofőrök parkoltak –, s ott tették ki az utasokat. Ez életveszélyes jegyezték meg a manővert elhűlten figyelő Nemesék.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+