Új egyeztető fórum alakult

Új háromoldalú érdekegyeztető fórum alakult februárban az állami szférában működő cégek, a tulajdonos, valamint a szakszervezetek között. A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fóruma (KVKF) megalakulást megelőzően öt résztvevő közlekedési szakszervezet vezetője együttműködési szerződést kötött, hogy együtt eredményesebben képviselhessék a buszosok és a vasutasok érdekeit.

Megalakult a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fóruma (KVKF), ami egy új háromoldalú egyeztető fórum. Az öt közlekedési érdekképviseleti szervezet közösen, a célokat egyeztetve közvetlenül tárgyal majd a munkáltató és a tulajdonos képviselőivel a munkavállalókat érintő problémákról, követelésekről – jelentette be a Vasutasok Szakszervezete.

A VSZ elnöke, Meleg János szerint a fórumon nemcsak béremelésről és a munkakörülmények javításáról tárgyalnak majd, hanem egyebek között a Munka törvénykönyve módosításáról vagy a közlekedési ágazatban kiemelkedően fontos, évekkel ezelőtt megszüntetett korengedményes és korkedvezményes nyugdíj helyébe tervezett új rendszer mielőbbi bevezetéséről is. Az elnök a munkaügyi szabályokkal kapcsolatban kiemelte: egyes előírások különösen sújtják az állami vállalatok dolgozóit. Ilyen például a munkaközi szünet munkaidőbe való beszámításának tiltása vagy a rövidebb napi munkaidő kérdése.

A szakszervezetek ezután ezekről az ügyekről, valamint a közlekedési cégeket is sújtó súlyos munkaerőhiány kezeléséről és a munkavállalók minden aktuális gondjáról közvetlenül a kormány képviselőivel tudnak tárgyalni – szögezte le Meleg János. A közös célok elérése érdekében öt résztvevő közlekedési szakszervezet vezetője a napokban együttműködési szerződést kötött, hogy így képviseljék az ágazatban dolgozókat, a buszosokat és a vasutasokat.

Meleg János. megjegyezte, hogy a KVKF a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma és az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács mellett a harmadik, ám egyáltalán nem konkurens, sokkal inkább hiánypótló egyeztetési fórum az állami vállalatoknál. A fórumon részt vesz a Stratosz, a stratégiai vállalatokat tömörítő országos munkaadói szervezet is, s ez kiemelkedően jó tárgyalási lehetőséget teremt a szakszervezeteknek. A harmadik fél, a kormány pedig akkor lép színre, amikor már a tulajdonossal, vagyis a finanszírozóval kell egyeztetni.

Az új tárgyalási forma azt a célt szolgálja, hogy az állami fenntartású vállalatoknál – többek közt a MÁV-nál, a Magyar Postánál vagy a Volán-társaságoknál – jelen lévő szakszervezetek, a fenntartó minisztériumok, valamint a cégvezetők közösen döntsenek a foglalkoztatási és jövedelmi kérdésekben.

A versenyszférában már működik ilyen tömörülés, a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF), ahol a munkavállalói, valamint a munkaadói érdekképviseletek tárgyalnak a kormányoldallal.

A KVKF megállapodást 16 szervezet – három szakszervezeti konföderáció, több szakszervezet, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége – és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – írta alá. Az aláírók között van a Munkástanácsok Országos Szövetsége, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga Szakszervezetek) és a Magyar Szakszervezeti Szövetség. Az egyes szakszervezetek közül csatlakozott az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, a Közúti Közlekedési Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, a Postás Szakszervezet, a Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ), a VDSzSz Szolidaritás, a Vízügyi Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Vízügyi Szakszervezetek Országos Ágazati Szövetsége. A fórum véleményező és javaslattevő szervezetként működik majd, amely a köztulajdonban lévő közszolgáltatásokat közvetlenül érintő gazdasági döntések előkészítésében vállal szerepet.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+