Béremelés: nem lehet elég korán

Meglepték a közlekedési szakszervezetek a munkáltatókat: országszerte egyszerre tíz vállalatnál, egyebek között a BKV-nál is már június 13-án bejelentették a jövő évi, egységesen 15 százalékos béremelési igényüket.  Legalább fél évig tart ugyanis, mire kicsikarnak egy, a nullánál valamivel nagyobb mértékű ajánlatot a tulajdonosokból. A garantált, időben érkező béremeléssel talán meg lehet állítani az elvándorlást is – vélik a VKSZSZ-nél.

Nem lehet elég korán kezdeni a bértárgyalásokat, vélik a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségéhez tartozó érdekvédők, ezért már június közepén, lapzártánk előtt – minden eddiginél korábban – bejelentették a jövő évi, 15 százalékos béremelési igényüket, s azt is, hogy mielőbb elkezdenék a munkáltatóval a bértárgyalásokat – közölte a VKSZSZ. Az önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési cégeknél működő szakszervezetek tapasztalatai szerint ugyanis már évek óta legalább 6 hónapig tart, mire a munkáltatók engedélyt kapnak a tulajdonostól arra, hogy százalékokat is tartalmazó érdemi tárgyalást folytassanak a szakszervezetekkel. Nagyrészt ezzel magyarázható, hogy a közösségi közlekedésben dolgozók mindig a sor végén kullogva, akkor kapják meg a béremelést, amikor máshol – például az állami tulajdonú cégeknél és a versenyszférában is – több havi megemelt bért is folyósítottak – magyarázza Nemes Gábor, a VKSZSZ elnöke, aki a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke is. Ebből lett elegük már az idei, fél évig tartó bértárgyalások során is a szakszervezeteknek, s akkor határozták el, hogy a jövő évi béremelési igényüket szokatlanul korán bejelentik, hogy a munkáltatók is kezdjék meg a szokásosnál korábban a szükséges pénz előteremtését. Az önkormányzati tulajdonú cégeknek ősszel le kell tenniük a jövő évi üzleti tervüket a képviselőtestület elé, s ennek elvileg már tartalmaznia kell a béremelés költségeit is – érvelt az elnök.

Azt, hogy milyen mértékű béremelésben reménykedhetnek a közlekedésben dolgozók, a munkaerő elvándorlás, illetve megtartás miatt is fontos. Mára ugyanis olyan fokú a munkaerőhiány országszerte, hogy a járművezetők zokszó nélkül odébbállnak a magasabb bérek reményében.

A szakszervezetek jelezték is a munkáltatóknak küldött levelükben, hogy megfelelő, időben eldöntött béremelés nélkül nem fogják tudni a cégeknél tartani az embereket. Igaz, az idei emelés az elmúlt évekhez képest szokatlanul nagy volt, ám a megelőző hosszú időszakban elszenvedett veszteségeket nem kompenzálta – olvasható a szakszervezeti levelekben. Az érdekvédők szerint a munkáltatóknak és a tulajdonosoknak is fel kell ébredniük, s tenniük kell valamit az elvándorlás ellen, új munkavállalók felvételéért és megtartásáért. Ehhez hosszú távú, biztonságos, garantált béremelési stratégia kell – szögezi le Nemes hozzátéve, hogy a tulajdonosok kötelessége, s egyben felelőssége is, hogy a bértömeghez szükséges forrásokat időben előteremtsék.

Az aláíró tagszervezetek

Közösségi Közlekedési Szakszervezet – Az Egységes Közlekedési Szakszervezet – EKSZ

Nemzeti Szakszervezet – NSZ

DKV Forgalmi Munkavállalók Független Szakszervezete

Miskolci Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete

Debreceni Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete MVK ZRt.

Forgalmi Érdekvédelmi és Érdekképviseleti Szervezet Miskolci Autóbusz És Villamosvezetők Érdekképviseleti Szövetsége -MAVÉSZ

Független Demokratikus Szakszervezet Közlekedési Alkalmazottak Polgári Szakszervezete – K.A.P.SZ.

Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság Központi Dolgozók Szakszervezete EKSZ-SZTDSZ (alapszervezet)

 

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+