EKSZ: Tarlós kérjen pénzt a kormánytól!

Megelégelték az évek óta tartó szánalmas béremelési cirkuszt a BKV-sok, ezért felszólítják a főpolgármestert, hogy éljen a Miniszterelnökséget vezető miniszter napokban tett ajánlatával, s kérjen segítséget a kormánytól a fővárosi cégeknél dolgozók méltó béréhez.

Felháborítónak tartja a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, hogy miközben az állami cégeknél az elkövetkező 3 évben összesen 30 százalékkal emeli a kormány a béreket, s a versenyszférában is kétszámjegyű alkukról hallani, az önkormányzati cégeknél 0 vagy legfeljebb 2-3 százalékban lehet reménykedni. Az EKSZ ezért nem is furcsállja, hogy mostanában az egyébként máskor teljesen széthúzó szakszervezetek is összefognak, s egységesen 30 százalékot követelnek – mondta Nemes Gábor. Az elnök emlékeztet, szakszervezetük már tavaly év végén bejelentette az idei béremelési igényét, 15+5 százalékot kér erre az évre (az 5 százalék a messze leszakadt bérek felzárkóztatására kell), s készségesen tárgyalna a 3 éves, 30 százalékos emelésről is. Mivel a BKV vezetése eddig 0 százalékos ajánlattal állt elő, a cégnél működő többi érdekvédelmi csoport többsége korábban nem merte olyan magsara tenni a lécet, mint az EKSZ, kétszámjegyű követelés helyett néhány százalékkal is beérték volna – magyarázza Nemes. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet azonban már 2013-ban és 2016-ban sem írta alá a bérmegállapodást, mert nem értett egyet más szakszervezetek és a cégvezetés közötti, szégyenteljes alku árán született végeredménnyel.

Az elnök szerint a BKV-nál hosszú évek óta minősíthetetlen a bértárgyalások menete, szinte minden januárban az a forgatókönyv, hogy a cégvezetés a fővárosi önkormányzatra és a főpolgármesterre mutogatva 0 százalékot ajánl. A közlekedési cég éves költségvetésében egyetlen fillér sincs e célra, holott az EKSZ minden alkalommal gondosan ügyel rá, hogy jóval az előtt bejelentse a béremelési igényét, hogy a cég a Fővárosi Közgyűlés elé tárná az éves költségvetését. A szakszervezetek megelégelték ezt a cirkuszt, s most, a nagy béremelési hullámban egyre többen, egységesen követelik azt a mértéket, amit az EKSZ már hónapokkal ezelőtt. – Idén biztosan nem érik be már a többiek sem a városvezetés néhány százalékos alamizsnájával – szögezte le az elnök, hozzátéve, hogy a BKV vezetése még a tavalyi megállapodást sem teljesítette.

Az EKSZ a Fővárosi Közgyűlés szerdai (február 22-i) ülésére időzítve levélben felszólítja a főpolgármestert, hogy éljen Lázár János miniszter nyilvános felajánlásával, s halogatás nélkül kérjen segítséget az önkormányzati tulajdonú cégeknél dolgozók béremelésére. Nemes Gábor emlékeztet: a BKV-s járművezetőktől a város- és a cégvezetés csak elvett, hiszen a buszjáratok kiszervezése mellett a létszámleépítés is minden évben pallosként lógott a fejük felett, ezért éppen ideje, hogy a munkához és a felelősséghez méltó béremelést kapjanak. Ezt támasztja alá az a döbbenetes BKV-s nyilvántartás is, amelyből kiderül, hogy például a buszvezetők túlóra nélküli bére legfeljebb 10 ezer forinttal, bruttó 270 ezerről 280 ezerre emelkedett az elmúlt öt évben. Eközben a vezető beosztású, úgynevezett FEOR 1 besorolásban dolgozók fizetése – ugyanennyi idő alatt – havonta átlagosan 200 ezer forinttal, 552 ezerről 725 ezerre nőtt.

Itt a vége

Az EKSZ szerint itt a vége az önkormányzati dolgozók kizsákmányolásának, mert ennek visszafordíthatatlan következményei lesznek, egyebek között a sofőrlétszámban. Vagyis, azok az ágazatok és vállalatok, ahol nagyobb léptékben emelik a béreket, s a munkakörülmények is javulnak, el fogják szippantani az önkormányzati cégeknél dolgozókat, még a létszámhiánnyal küzdő BKV-tól is. A fővárosi közlekedési cégnél ugyanis nemcsak alacsonyak a bérek, de megbecsülést sem kapnak azok a dolgozók, akik naponta több tízezer utas biztonságáért felelnek. 

 

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+