BKV-s ultimátum

Ultimátumot kapott 60 BKV-s buszsofőr a munkáltatótól: vagy azonnal aláírja, hogy két napon belül 3 hónapra a Volánbuszhoz vezénylik, vagy kirúgják. Mindezt pénteken délután, hogy hétfőn már a másik helyen kezdhessenek a kiszemeltek. Mindenki aláírt. A szakszervezet az intézkedés azonnali visszavonását követeli, s munkaügyi vitát kezdeményezett a cégvezetésnél.

Hónapok óta ismert: a Volánbusz veszi át az agglomerációs buszjáratokon az utasszállítást, s a feladattal együtt 320 BKV-s sofőrt is. Azt azonban nem magyarázták el az embereknek – hiába kérték, sőt követelték –, hogy jogutódlással vagy felmondással kerülhetnek-e át a társszolgáltatóhoz, s melyik változatnak, milyen előnyei, hátrányai vannak.

A buszvezetők legnagyobb érdekvédelmi tömörülése, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a kezdetektől követelte, tájékoztassák őket, s a munkavállalókat is a várható feltételekről, de a BKV és a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sem segített, gyakorlatilag magukra hagyták az embereket – jelentette ki Nemes Gábor az EKSZ elnöke. Igaz, a Volánbusznál volt néhány fórum ebben a témában, ám ezeken a BKK és a BK V vezetői nem jelentek meg, nem volt kinek feltenni a kérdéseket.

A részletes tájékoztatása hiánya ellenére mostanáig csaknem 200 sofőr átigazolt, ők most kapták meg az első fizetésüket. Kiderül: annak ellenére, hogy a Volánbusznál a BKV-tól eltérő bérstruktúrát alkalmaznak – más tételekből, más arányok szerint áll össze -, nem visznek haza kevesebbet a volánossá lett sofőrök. Elbeszélésük szerint a cégnél segítőkészek voltak velük, támogatják a beilleszkedésüket, az új körülményekhez való igazodásukat.

A Volánbusznak július elsejétől azonban már az agglomeráció minden vonalán át kell vennie a BKV-s járatokat, ám ehhez nincs elég embere. A BKV intézkedett: 60 sofőrt berendelt pénteken – június 20-án – kora délután a főnökségre, ahol közölték velük, hogy átvezénylik őket 3 hónapra a társszolgáltatóhoz, ha tetszik, ha nem. Pontosabban, ha nem tetszik, s nem írják alá a vezénylést, akkor le is út, fel is út: kirúgják őket – mondta felháborodva az EKSZ elnöke. Az ultimátum sokkolta a járművezetőket, ezért senki nem mert ellenszegülni. Pénteken aláírták, hogy a következő hétfőtől – az aláírástól számított harmadik napon – egy számukra egyelőre ismeretlen végállomásról indulnak, ismeretlen körülmények között, ismeretlen útvonalon szállítják az utasokat. Döbbenetes eljárás – háborog az elnök. Az pedig egyenesen ijesztő – tesz hozzá Nemes –, hogy mindezt megteheti egy munkáltató, az új munka törvénykönyve ugyanis jogalapot teremtett rá, sőt a kirúgásra is. Azokat ugyanis, akik ellenszegülnek – akár egy ilyen embertelen eljárásnak is -, az utasítás megtagadása címén el lehet bocsátani a munkából.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet azonban nem hagyja ennyiben a dolgot: az ultimátum hallatán levélben követelte az intézkedés azonnali leállítását és visszavonását, s kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a témában – szögezte le Nemes.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+